Aspekter er ikke kun noget, din karakter kan
Som det står nævnt i Fate Accelerated bogen, så er aspekter, et udgangspunkt for, hvad din karakter kan - men det er kun en del af, hvad et aspekt er. Tænk i stedet på aspekter som en del af en historie - hvis din karakter var hovedperson i en film, hvad ville du så gerne have, at filmen skulle handle om?
Eksempel: Du overvejer at bruge konceptet Troldmand til din karakter, fordi du gerne vil have, at han skal kunne bruge magi. Du kunne istedet bruge Forvist troldmandslærling - udover at give adgang til at bruge magi ville du også have begyndelsen til en historie om, hvorfor din karakter var blevet forvist, og hvem han var raget uklar med.
Aspekter er med til at definere verden
Ofte overser man som Fate spiller, at man har stor indflydelse på det eventyr, man spiller. Fordi aspekter er sande og derved bestemmer facts i verden, kan man som spiller påvirke, hvad der skal være med i historien. Brug det til at sikre, at historien også indeholder noget, som får din karakter i rampelyset.
Eksempel: Som dit problem tænkte du på at bruge Uvenner med min bror - men efter at have tænkt lidt over det, og talt med din GM, bliver I enige om at bruge Min bror er Troldsmands jæger. Nu har du selv været med til at definere verden - ikke alene findes der troldmænd (og du er en af dem) - der er også nogle, der jagter dem og din egen bror, er en af dem!
Tænk på situationer, hvor dine aspekter kan hjælpe dig eller tvinge dig
Husk på, at aspekter kan hjælpe dig ved at blive aktiveret, hvis du kan forklare, hvordan de gør det, så du kan bruge et Fate point. På samme måde kan du få Fate point, hvis du (eller din GM) kan forklare, hvordan dit aspekt tvinger dig til at gøre noget. Så jo mere uklart du beskriver et aspekt - jo sværere bliver det for dig at forklare, hvordan det enten hjælper dig eller tvinger dig til at gøre noget.
Eksempel: Som dit tredje aspekt overvejer du at bruge God ven af Nigel (Nigel er en anden af karaktererne i historien). Du kunne også vælge at bruge aspektet Har en pagt med Nigel - i modsætning til det første aspekt kan du lettere forklare, hvorfor din karakter bliver tvunget til f.eks. at forsvare Nigel, hvis han er i problemer, eller hvorfor du kan aktivere aspektet til at hjælpe både dig og Nigel mod at betale et Fate point i situationer, hvor I er sammen.
Kilde: Oversat fra Robert Hanz "Book of Hanz" @ evilhat.com/home/fate-core-downloads