Udfordringer

En udfordring fungerer bedst, når der ikke er en aktiv modstander - dvs. at GM´en har fastsat en sværhedsgrad for opgaverne fremfor at slå terninger på vegne af en NPC. Det kan dog ske, at én af opgaverne i udfordringen har aktiv modstand - i så fald kan det slag afgøres som en overvinds handling i udfordringen.

Eksempel: Din bueskytte er skrevet ind i en turnering. For at finde ud af, hvordan han klarer sig, beslutter dig og din GM, at der er tale om en udfordring med to opgaver. Først skal han klare sig godt nok mod alle de andre modstandere til at komme i finalen - det afgøres ved et salg mod en superb sværhedsgrad. Dernæst skal han i finalen slå en NPC, som din GM har lavet - det afgør i med en overvinds handling med din metode mod NPC´ens metode.

Dyster

En dyst kræver, at der er aktiv modstand - dvs. at GM´en slår terninger for en NPC gennem hele dysten - men også at modstanden ikke er direkte. Inddirekte modstand vil sige, at I forsøger at komme først i dysten - og ikke at der kæmpes for at få den anden til at give op.

Eksempel: I et andet eventyr er din bueskytte indskrevet i en venskabelig turnering. Du skal op mod Kongens Jagtmester, som har et ry for at være en legendarisk bueskytte. Dig og din GM afgør, at kampen skal afgøres som en dyst - den første til at få 3 sejre vinder.

Konflikter

En konflikt handler om, at dig og din modstander er ude på at få den anden til at trække sig fra kampen - så en konflikt kræver, at der er aktiv modstand. Men modsat en dyst handler det ikke om at vinde - det handler om at påføre modstanderen konsekvenser!

Eksempel: I et tredje eventyr er din bueskytte indskrevet i en turnering - men da du stiller op mod Kongens Jagtmester, er det ikke længere venskabeligt. Din karakter vil gerne være Den nye Jagtmester, så du vil forsøge at ydmyge Jagtmesteren, så han mister sin post til fordel for dig. Dig og din GM beslutter, at der er tale om en konflikt hvor I begge forsøger at få den anden til at fremstå inkompetent ved at overgå hinanden. I kan derfor modtage stress og konsekvenser som f.eks. Til Grin eller Mistet sin status hos Kongen.

Kilde: Oversat fra Robert Hanz "Book of Hanz" @ evilhat.com/home/fate-core-downloads