Hovedreglen er, at Skab en fordel altid hænger sammen med et aspekt. Enten laver man et nyt aspekt, eller man udnytter et aspekt, som allerede findes.

Skab en fordel ved at lave et nyt aspekt

Eksempel: Du overraskes af en fjende på et marked fyldt med boder og andre mennesker. Som din første handling vælger du at skabe en fordel for dig selv ved prøve kraftfuldt at sparke en bod omkuld - din GM fastsætter en sværhedsgrad på gennemsnitligt (+1), og det lykkes dig at skabe aspektet, Varer spredt på jorden. Alt efter hvor godt du slår, kan du have en eller to gratis aktiveringer af aspektet - men selv efter at du har brugt dem, findes aspektet stadig, med mindre der sker noget i scenen, som gør, at det går væk (f.eks. at konflikten flytter til en anden zone).

Skab en fordel ved at finde et nyt aspekt

Eksempel: Du går rundt på markedspladsen, da du opdager, at en fjende følger efter dig. Du vil prøve at skabe en fordel for dig selv ved at se, om du kan finde et aspekt ved din fjende, som du ikke allerede kendte. På din GM´s NPC ark har han skrevet aspektet Hidsigt temperament og du og din GM, bliver enige om, at du kan prøve, om din karakter kan finde ud af det ved omhyggeligt at holde øje med, hvordan han følger efter dig. Lykkes dit slag mod den sværhedsgrad din GM har sat, finder du aspektet, og kan få en eller to gratis aktiveringer - lykkes det ikke, finder du ikke aspektet, og selvom du som spiller ved, at det findes, kan din karakter ikke bruge det.

Skab en fordel ved at udnytte et aspekt, du allerede kender

Eksempel: Din GM beskriver den markedsplads, hvor din karakter er på vej ind og fortæller, at der er, Fyldt med mennesker, og han fortæller, at det er et situations aspekt på scenen. Da der senere dukker en fjende op, kan du beslutte at prøve at udnytte aspektet ved at skabe en fordel til f.eks. at undslippe ham.