Hvorfor er det interessant at fejle?

At vinde med en konsekvens kaldes også "Fail forward" - handlingen bevæger sig videre, på trods af, at man fejlede et terningslag. At der sker ingenting er oftest det mindst interessante. Når en spiller vælger at vinde med en konsekvens, er det en måde at sige på, "det her er vigtigt for min karakter at klare - jeg er villig til at ting bliver mere komplicerede fremover, hvis bare han klarer det".

Eksempel: Din tyv er brudt ind på slottet og er igang med at lede efter den nøgle han ved vagterne gemmer, som giver adgang til en hemmelig rute ud af slottet igen. Du fejler dit slag for Lusket at stjæle nøglen blandt de sovende vagter, og du har ikke flere fate point. I stedet for at din tyv ikke finder nøglen, vælger du at tage en alvorlig konsekvens. Din GM foreslår at én af vagterne vågner netop som du finder nøglen - din tyv må flygte hals over hoved ud af rummet forfulgt af vagterne, som måske/måske ikke fanger ham.

Hvordan finder man på den rigtige konsekvens?

Konsekvenser er i virkeligheden to ting:

  • En narrativ ændring af fortællingen (hvad skete der så?)
  • En mekanisk ændring af fortællingen (hvordan påvirker det min karakter?)

Når man skal finde på den narrative del så start med at kig på hvilken metode der blev brugt (Kløgtig, Omhyggelig, Blæret, Lusket, Hurtig eller Kraftfuld). Ændringen i fortællingen er ofte, at man klarer den metode man havde valgt men på bekostning af en anden metode. Så måske var man alligevel Hurtig - men på bekostning af at være Omhyggelig? Eller måske var man Kraftfuld - men på bekostning af at være Kløgtig?

Den mekaniske ændring er den indvirkning det har på karakteren - måske tager man en mild, moderat eller alvorlig konsekvens på sit karakterark, måske tager noget meget længere tid, så man ikke kan nå noget andet, måske giver det risiko for at andre ting kan ske, som komplicerer karakterens liv. En god guideline er at en alvorlig konsekvens svarer til to eller flere fate point - en mindre konsekvens svarer til et fate point. Så tager man en mindre konsekvens svarer det til hvad man kunne blive tvunget til på et aspekt - det er oftest noget som ikke ændrer væsentligt på handlingen, og som kan klares indenfor samme session. Tager man en alvorlig konsekvens vil det række udover den nuværende session, og oftest være noget som ændrer væsentligt på handlingsforløbet.

Eksempel: I kampen mod Imperiet er jeres gruppe af rebeller fanget i ildkamp mod stormtropperne i fængselsområdet i dødsstjernen. I har forsøgt Kraftfuldt at overvinde stormtropperne for at komme ud men fejlede forsøget, og I er løbet tør for fate point og må tage en mild konsekvens. Jeres GM foreslår at I Kraftfuldt skyder jer vej gennem væggen ned til affaldsopsamlingen, men at I ikke er Omhyggelige nok og derfor mister radioforbindelsen til jeres droider. Hvad der end venter jer dernede må I klare selv indtil videre. Havde der været tale om en alvorlig konsekvens kunne der i stedet være tale om at én af jer blev taget til fange mens de andre slap væk. Næste session ville i så fald kunne have drejet sig om at få befriet den tilfangetagne karakter i stedet for at fortsætte den handling, I var igang med.